tisdag 2 september 2014

SD-väljare är inte mina vänner

Det hårt arbetande gänget bakom sajten Inte Rasist Men har just publicerat ett inlägg som visar hur SD-politiker hetsar mot Kiki Nilsénius, en privatperson som lagt upp ett youtubeklipp där hen framför en låt som kritiserar Jimmie Åkesson. På ett SD-forum på Facebook med 4000 medlemmar postas kaskader av hot och önskningar om att hen ska bli våldtagen. I forumet finns högt uppsatta SD-politiker, förtroendevalda och kandidater, och bland dessa finns också de som kommenterar eller gillar det som skrivs.

Jag är en av dem som i affekt bett alla eventuella SD-väljare att ta bort mig som vän från Facebook. Huruvida detta är en bra strategi eller ej har diskuterats flitigt. Många anser att avståndstagandet bara ökar misstron och polariseringen, och att vi bör bemöta åsikterna med argument istället. Självklart vore det allra bäst om vi kunde omvända alla rasister, fascister och antifeminister med lugn och sansad retorik, fakta, historiebeskrivning, och genom ideologisk övertygelse visa på bättre alternativ. Jag är också övertygad om att det går- Om du är man och vit.

Den misogyni som Kiki Nilsénius utsätts för är en central del i SD:s ideologi. Kvinnohatet är en lika grundläggande komponent som rasismen. Rasifierade personer har såklart ingen skyldighet att ta diskussionen med SD-sympatisörerna, men det har inte heller personer som är kvinnor. De kommer nämligen sannolikt inte att lyssna på oss, och det ska inte vara vår plikt att utsätta oss för deras hat. Därför vill jag be dig som tycker att jag är okonstruktiv, feg, undvikande eller ostrategisk som avsäger mig samröre med SD-sympatisörer att tänka om. Frontlinjen för den kampen måste föras av personer som de potentiellt sett skulle kunna lyssna till. Du behöver vara vit, och du behöver vara man. Vinn över dem genom klassperspektivet, och vidga deras blickar vidare därifrån. Tack på förhand.

Jag vill samtidigt ge en stor eloge till alla er som orkar ta dessa diskussioner trots att ni varken är män eller vita. Om ni lyckats omvända motparter så får ni gärna berätta hur ni gjorde.Tills dess så för jag kampen vidare på mitt håll; genom att skriva, genom musiken, på demontrationer och manifestationer. Jag tror också att det finns en poäng i att ta avstånd från SD-väljare på Facebook: Det är en av alla signaler vi kan sända som visar att vi fortfarande förvägrar partiet legitimitet.

2 kommentarer:

  1. Jag känner ju precis som du, att jag inte vill vara vänner med SD-supporters på facebook och fick också en del kritik för det, för att det bästa vore att ta debatten. Och det är ju skitbra med alla som tar debatten och orkar det, men vad är syftet med en facebookprofil? Det kan så klart vara olika men min facebook är en plats för att ha kontakt med vänner och få dela med mig av saker från mitt liv - inte ett debattforum. Sen att det kan bli debatter ibland, men det är som du säger, inte min uppgift, att ha en profil öppen för alla typer av debatter som kanske skulle kunna vara nyttiga att ta. Jag tycker bara att det är märkligt att ifrågasätta att vissa, som jag,väljer bort detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och den som brinner politiskt måste få tillåta sig att välja sina strider för att hålla.

      Radera