lördag 6 december 2014

De förutsägbara trolltygen

En vän till mig skrev ett fantastiskt välformulerat öppet brev till alla som tänker rösta på SD i extravalet, i form av en facebook-status. Tusen delningar senare publicerades texten som en debattartikel på Nyheter24. Jag delade länken, och har i skrivande stund 1531 gilla-markeringar och 377 delningar på den. Nu på morgonen hade en person skrivit en hatisk kommentar som innehåll personangrepp mot min vän, reproducerande av myter om invandrares brottslighet och önskan att hon skulle råka ut för våldsbrott begångna av invandrare.

Kommentaren var av klassiskt SD-snitt. Personangreppen är klassiska och utmärkande för anhängare av just detta parti, vilket visar att de verkligen inte är ett parti bland alla andra. Myterna om att brottsligheten i förorterna är en följd av invandringen, och att endast invandrare begår våldtäkter är en annan klassisk ingrediens. Dessa myter kan lätt avfärdas efter en enkel sökning hos SCB, och problemet med brottslighet i somliga bostadsområden beror på klass och social utsatthet, inte hudfärg eller religion. Att sedan önska att kritiker av partiet ska utsättas för våldsbrott som svar på påståenden om att partiet för en våldsbejakande politik är såklart ironiskt, men inte desto mindre obehagligt.

Vad jag reagerade starkast på med kommentaren var frågan "Har du någon gång blivit våldtagen?", riktad till min vän som författat artikeln. Den var både retoriskt formulerad, och med det underförstådda budskapet att hon i så fall inte hade kritiserat SD, eftersom endast invandrare våldtar. Den här inställningen, att våldtäkter inte är en maskulinitetsproblem (för SD vill ju behålla de rådande könsrollerna), men ett invandringsproblem, är oerhört provocerande.

Jag har ett meddelande till alla män som diggar SD och som sprider myten om att endast invandrare våldtar: Istället för att agera något slags ädla riddare som ska försvara landets kvinnor från våldtäkter (samtidigt som ni uppvisar en unken kvinnosyn och hoppas att invandrare ska våldta oss så att vi "fattar"), så kanske ni ska ta och lyssna på oss, det vill säga den grupp som löper störst risk att drabbas av sexuellt våld? För 1/5 av oss blir någon gång i vårt liv våldtagna. Är vi över 15 år gamla så kan jag svära på att vi alla har utsatts för ofredanden, hot om våldtäkt, sexuella trakasserier och andra former av sexuella kränkningar. Ni kanske skulle fråga oss vilka vi är rädda för, och om det verkligen är kopplat till etnicitet?

Jag är över 15 år gammal, och har alltså utsatts för såväl ofredanden, hot om våldtäkt, sexuella trakasserier och andra former av sexuella kränkningar. Dessa har utförts av en och samma grupp: Män. Ja, och pojkar, för mina första upplevelser var som barn. Nästan samtliga har varit vita, då jag främst rört mig i områden som befolkats av företrädelsevis vita. Män från kristna länder. Jag har även drabbats av samma beteenden från män med mörk hudfärg, från buddhister och muslimer- när jag befunnit mig i buddhistiska eller muslimska länder. Min slutsats: Jag behöver inte vara mer rädd för en grupp än en annan beroende av hudfärg. Jag behöver vara rädd för gruppen män.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar