onsdag 8 april 2015

Ska ni inte boka ett vit makt-band också, Emmaboda?

Festivalsäsongen nalkas, och med den en ökad mobilisering i kampen mot en populärkultur som förstärker förtryckande strukturer, och för scener som speglar samhällets mångfald. En första kontrovers har redan skapat rubriker: Emmabodafestivalen har bokat Anton Magnusson, som uppträder med artistnamnet Mr. Cool. Följande textrader är hämtade från låten kamouflage, som är hans mest spelade på Spotify:

”Det var bara en tidsfråga innan jag skulle börja slå dig. Du förtjänade varenda slag tusenfalt. Jag hatar dig din jävla hora, jag ska kniva dig. Slänga din döda kropp över mig så du kan rida mig, spruta i din döda fitta, köra bladet i din röv och vricka så du börjar blöda din fitta /…/ Ska köra in sågen i underlivet på dig, under tiden ska jag skära upp din röv och stoppa in en hundring i den. Klippa av dina blygdläppar. Göra dig med barn och tvinga dig att göra abort och sen äta fostret.” 

Jag har inte förmått mig att lyssna på skiten, men enligt uppgift är samtliga Mr. Cools texter på detta tema. Han har även gjort homofobiska och rasistiska tweets. Emmaboda- som i år än så länge har bokat TRE kvinnor bland de femtio artisterna som släppts på hemsidan- försvarar sin bokning med orden
"I en rättsstat så är det inte upp till dig och mig att bestämma vad som får framföras. Det avgörs i domstol."

Jag brukade älska Emmaboda. Det var den lilla indiefestivalen där en kunde få upptäcka nya band på små scener, innan de blev stora och hypade. Det var en gemytlig festival som jag besökte under många år i tonåren och mina early twenties. På senare år har jag mest kommit att förknippa den med arrangören Håkan Karlssons vidriga uttalanden, i stil med:

"Nej, vi tänker inte på handikappade och krymplingar eller något annat. Vi bokar det vi tycker om och det som passar. Vi gör en fest för oss själva. Detta intresserar oss inte ett dugg. Ärligt talat, jag undrar vem det är som bryr sig egentligen. Det är inte vårt uppdrag att titta på sånt.”

Med tanke på den skarpa kritik festivalen fick efter detta uttalande så hoppades jag i mitt stilla sinne att nämnda Håkan skulle kickas till förmån för någon med lite mer medvetenhet om strukturer och bättre smak, men nu kan väl festivalen sägas ha bekänt färg en gång för alla: De struntar blankt i all världens förtryck, och tycker inte att de har något som helst ansvar att motverka det med sitt arrangemang.

Nej, det är inte olagligt att boka Mr. Cool, eller låta honom framföra sina vidriga texter. Men innebär det att Emmaboda måste boka honom? På vilket sätt är det spännande, relevant eller nytänkande att boka en artist som glorifierar utbredda samhällsproblem och förtryck som våldtäkter, kvinnomosshandel och mord? På vilket sätt tänker Emmabodas bokare att detta kommer att tilltala alla de i publiken som någon gång utsatts för sexuella övergrepp eller våld i nära relationer? Svaret är såklart att de inte har någon som helst tanke på dem. Övergreppen och våldet finns alltid någon annanstans, vilket är en skrämmande ignorans att signalera som arrangör av en festival där tonåringar super sig fulla och sover i tält.

Vi har sett en otäck normalisering av rasism i Sverige det senaste decenniet, men den har ännu inte kommit att bli mainstream i populärkulturen. Sexism och misogyni har alltid haft en respekterad och framstående ställning där- i såväl låttexter, filmer och TV-serier, men rasismen är ännu tabu. Med tanke på att Emmaboda anser att det är en god demokratisk ordning att inte lägga sig i vad som framförs på en festivalscen så skulle jag vilja fråga dem: Skulle ni boka ett vit makt-band? På vilket sätt skulle det vara allvarligare än en artist som hyllar våldtäkter och kvinnomisshandel?

Jag tänker i mitt stilla sinne att jag är rätt tacksam över att festivalerna börjar sålla ut sig själva i sina ställningstaganden. En festival som Emmaboda, som bokar Mr. Cool? Nej tack. En festival som Umeå Open, som printar ordet "feminist" på armbanden som ger tillträde till baren? Jag tack! Som flera redan uttryckt det: Personer som inte ställer upp på lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön borde inte tillåtas dricka alkohol bland folk.

 Bitchcraft på Umeå Punkfest XII den 2/4 2015

Kontrasten till helgens Punkfest i Umeå blir slående: Vi hade max EN mansseparatistisk akt på scen varje kväll. Såvitt vi vet var könsfördelningen 25 cismän och 36 ciskvinnor och transpersoner. Där var högt i tak, med pepp på både band med färska musiker, och etablerade. Svettas eller Dö bjöd på mellansnack om transfrågor som gav gåshud. By the way, bestående av tonåringar från Västerås, möttes av jubel när de sjöng sin låt om mens, och sade efteråt att vi var den bästa publik de haft. Bitchcraft inledde festivalen med att be alla ciskvinnor och transpersoner att ställa sig längst fram, medan cismännen ombads ställa sig längst bak. Det var en underbar frizon, och jag upplevde att vi gjorde ett bra jobb med att ta hand om varandra- och hanterade problem när de uppstod.

By the Way på Umeå Punkfest XII den 4/4 2015

Jag har sällan varit så glad under en festival, och efteråt inser jag att jag såg ALLA band! På en tredagars festival! När har det någonsin hänt förut? Det säger något om hur mycket jag älskar Punkfesten: Jag ville krama ur varenda droppe ur den, och i skrivande stund förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna vänta ett helt år på att få ta del av den igen.

 Svärta på Umeå Punkfest XII den 3/4 2015

Tills sist några förebyggande ord till den som eventuellt invänder mot att årets Punkfest snarare verkar ha varit ett matriarkat än ett jämställt arrangemang: Det var den såklart inte. Samma gamla strukturer finns med oss även under medvetna arrangemang. De syns i relationer, i interaktioner, internaliserat i våra tankar, i vilken trygghet vi upplever och i vilken plats vi tar. Dessutom, var fanns ni i kampen under alla de år då samtliga festivaler stod oemotsagda i sin patriarkala struktur? Vad är det som får er att tro att de strukturerna hotas av att EN punkfestival i Umeå under ett år lyckas boka fler ciskvinnor och transpersoner än män? Vi kommer att fortsätta kämpa, oavsett om ni gillar det eller inte.

Korp på Umeå Punkfest XII den 4/4 2015


3 kommentarer:

  1. Lamt av er att dra en Godwin.
    Nu fattar ju de flesta som tänker till att Mr Cool inte seriöst menar det han sjunger, utan är ute efter chockvärde, och det funkar uppenbarligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spelar det öht för roll för de i publiken som blivit utsatta för sexuella övergrepp eller våld i nära relationer? Vad spelar det för roll när det han drar billiga provokationspoäng på är reella samhällsproblem? Vad spelar det för roll när människor riskerar att få panikångestattacker av texterna pga trauman? Vad spelar det för roll när det han sjunger om som "coolt" faktiskt anses vara coolt- om än i mildare format- enligt maskulinitetsidealen? Jag AVSKYR när folk drar "Haha, han lyckas provocera dig"-kortet. Det är så jävla irrelevant att provokationen är syftet, när provokationen sparkar nedåt och får människor att må dåligt.

      Radera
    2. + att alla inte "tänker till"...

      Radera