torsdag 28 augusti 2014

Does it even matter?

Mitt band Epidemics släpper idag en ny video till låten "Does it even matter?",  från vårt andra fullängdsalbum som kom i vintras. I denna video har vi valt att driva med det tillväxtprojekt som är Umeå- Kulturhuvudstad 2014. Jag skrev en artikel i Västerbottenskuriren i våras, som fick titeln Den smutsiga sanningen om kulturhuvudstaden. Den fick en hel del uppmärksamhet, och för er som inte läst den så får ni gärna göra det för att förstå vad jag tycker har gått snett med satsningen.

Som bosatt i Umeå och med en passion för den alternativa musik- och kulturscenen i staden önskade jag mig så en platt, icke-hierarkisk och bred satsning på kultur under detta år, men fick se ett projekt som kom att handla om redan väletablerade kulturella uttryck, kultur som attraherar köpstarka målgrupper och om tillväxt.

Kulturens gräsrötter i Umeå tröttnade tills sist på att vänta, och har nu på några få veckor helt sonika hunnit både flytta in i och inreda ett eget kulturhus, i de tomma lokstallarna vid tågstationen. I helgen som kommer arrangeras en festival, rätt och slätt kallad Kulturhusfestivalen, i huset, för att fira tillkomsten av denna nya kreativa mötesplats. Initiativet, skapandeprocessen, den platta organisationen och det stora engagemanget har fått mig att känna en starkare kärlek till staden där jag bor än aldrig förr. Det är tack vare alla dessa personer som Umeå förtjänade att bli Kulturhuvudstad från första början. Det var vår skaparkraft och gemenskap som byggde Umeås signum som kulturstad. Företrädare från kulturens gräsrötter inbjöds också att vara med och utforma ansökan att bli kulturhuvudstad 2014, men dribblades bort och osynliggjordes i programmet när titeln väl var vunnen.

Vidden av vilken stor och viktig milstolpe tillkomsten av Kulturhuset är sammanfattas bäst av konstnären Gunilla Samberg i dagens Västerbottenskuriren:

"Det är härligt att se den gnistan igen, styrkan som växer i att veta att vill man så kan man – den har varit borta i decennier, när vi mest gått runt som passiva konsumenter. Genom att engagera mig i detta vill jag visa att även äldre stöttar idéerna." - Gunilla Samberg, konstnär

I videon till Does it even matter? bär jag en jeansväst över bar överkropp, iförd endast tygmärken med kulturhuvudstadsloggan över brösten. Det är såklart menat som en provokation med glimten i ögat, men jag har också politiska motiv bakom min klädsel. Min feministiska agenda bakom lättklädda och ibland barbröstade framträdanden handlar om att det inte finns någon neutral punkt på skalan mellan burqa och bikini där min kropp är fri, och som jag ska hålla mig till för att få respekt. Objektifierandet ligger i betraktarens ögon, och jag tänker framhärda i att klä av mig tills den dagen då mina bröst inte möter andra reaktioner än en 66-årig Iggy Pops bara överkropp. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar