torsdag 28 juni 2018

Angående samtyckesappen

Ok, så det har alltså lanserats en samtyckesapp lagom till att lagförändringen träder i kraft.

Så. många. frågor. Så många handflator mot pannan. Vi tänker oss följande scenario: Det hettar till och vankas sex. Vi säger heterosex, för enkelhetens skull.

Dude : "Vänta lite, jag tänkte att du kunde signera i appen först!" *langar fram mobilen*
Jag: "Vadå för app?"
Dude: "Ja alltså, samtyckesappen..."
Jag: "Nej men det är lugnt, jag är på!"
Dude: "Men jo jag vill helst att du signerar i appen!"
Jag: "Fast det borde väl inte spela någon roll om jag gör det eller inte eftersom jag talar om för dig nu att jag vill? Är du orolig för nåt?"
Dude: "Ja alltså, jag vill vara säker på att du inte är en sån tjej som kommer att anklaga mig för nåt sen typ..."
Jag: "Men vad skulle jag ha för skäl alls att göra det så länge du respekterar mig och inte går över mina gränser?"
Dude: "Jo, nä det har du väl inte men det skulle liksom kännas tryggare..."
Jag: "Du menar att det skulle kännas tryggare för dig? Men du tänker alltså att om jag samtycker i appen nu så kan du sedan uppvisa i efterhand att jag samtyckt OM jag skulle få för mig att polisanmäla dig för övergrepp?"
Dude: "Ja...."
Jag: "Hmmm, men tänk om jag signerar och kommer på en minut senare att jag inte vill, eller om du då tänker att det är safe att gå över mina gränser, eller att du kan göra vad fan du vill eftersom jag ju sagt ja till sex och att du kan använda det för att motbevisa mig i mina anklagelser... Det känns ju lite som att du inte vill att jag skriver under för att JAG har något att vinna på det, utan för att DU skulle kunna vinna på det...? Om du inte har något att vara orolig för så borde du inte vilja att jag skriver under i någon app, eller? Du förresten, medan jag formulerade dessa tankar så upptäckte jag att här är snustorrt och att jag hellre drar hem till mig och städar toan, betalar räkningar eller äter upp brödet som gick ut i förrgår som är det enda jag har i skafferiet, än ligger med dig. Hejdå!"

Samtyckesapp= En uppfinning till 100% för förövare och 0% för offer. Samt den största turn-off-faktorn sedan Björn Ranelids bidrag i melodifestivalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar